Leukleukleuk! - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes Moes - WaarBenJij.nu Leukleukleuk! - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes Moes - WaarBenJij.nu

Leukleukleuk!

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

10 Augustus 2008 | China, Beijing

O jeetje, wat is het hier toch leuk!
Gister was ook weer eentje om nooit te vergeten! Best day so far! :D
Ze hebben ons wel weer weten te verwennen hoor...!
Wat vonden jullie van de openingsceremonie trouwens? Het was zooo mooi! We hebben het dus allemaal hier gekeken!
In onze lounge! ;) Kreeg er echt kippenvel van, zo prachtig! Toen ik rond 12u naar bed wilde, en ook al in bed lag, hoorde ik ineens een soort geknal, en ik dacht echt een poosje over wat het zou zijn... Nou, het was dus het 'eind'-vuurwerk...!! Ik rende naar het raam (slaap op de 7e verdieping) en jahoor, ik kon het gewoon zien...! :D Dat vond ik zo bizar! De hele wereld keek erna op tv, en ik kon het gewoon zien vanuit mn raam..! Ongelooflijk, kippevel again! ;)
Na een redelijke korte nacht, 7u wekker nl, was het tijd voor een dag vol cultural highlights! En ze hebben er zeker niets aan tekort gedaan! Vertrokken om 8u namelijk gelijk al richting The Temple of Heaven! :D O, wat mooi! Ik vond het gelijk al het mooiste wat ik tot dusver heb gezien qua Chinese architectuur/oudheden, echt geweldig! En dan heb ik nog maar een klein deel gezien! Het is namelijk eigenlijk een park, met daarin op verschillende plekken van die prachtige tempels! Wij gingen alleen naar de belangrijkste, maar we konden wel goede indruk krijgen van het park!
Dit is zo'n park hoe ik China zo graag wilde zien! Waarin de locals hun dansen, Yoga, Tai Chi, enz beoefenen en waar ze met elkaar aan het kaarten zijn, domino spelen, praten, zingen en dansen! :D We liepen er dwars doorheen en konden alles op ons gemakje bekijken, superleuk! Zo bijzonder om deze mensen hun eigen ding te zien doen, en waar ze dan vooral heel erg in opgaan, zoals bijvoorbeeld bij de evenwichtsspellen en dansen! De hele sfeer nam gewoon bezit van je, ik vond het echt prachtig..! De omgeving was ook zo mooi, met van die mooie tempels en gangetjes! En, Kevin heeft een extra camera mee die ik vandaag mocht lenen, dus ik heb weer foto's! :D
Bij de belangrijkste tempel hadden we wat vrije tijd om rond te kijken en foto's te maken! Daarna was het tijd voor onze volgende activiteit.. Er stond een heuse Tai Chi-les op het programma! :D Dit zou nog steeds plaatsvinden in ditzelfde park, dus liepen we verder en konden we nog meer zien van het park! Overal zijn de Chinezen bezig met dansen, zingen en hun favo sprort beoefenen! We kwamen in een hele mooie omgeving terecht, met allemaal boompjes en kleine open vlakken ertussen, waar mensen in alle rust Tai Chi kunnen beoefenen. Rust blijkt namelijk belangrijk te zijn voor een goede beoefening van deze sport. Tai Chi is dat met die hele langzame bewegingen, net zoals die 2008 mannen precies tegelijk deden tijdens de openingsceremonie..! (Wat trouwens prachtig leek!) We kregen onze heuse eigen Chivu (leraar) en zijn 'master' was er ook! onze Chivu sprak goed Engels, en hij gaf eerst uitleg over de betekenins van de sport en hoe het precies werkt. Pas na 1,5 tot 2 jaar les, kun je het goed onder de knie hebben, zei hij! Daarna kregen we een echte les, en stonden we daar allemaal die bewegingen na te doen! ;) We mochten zelfs nog tegen zijn master 'vechten', maar die voelt gewoon precies aan welke beweging je gaat maken, en daardoor gooide hij je zo op de grond! En hij was al in de 60! :D
Na de les, was het helaas tijd dit prachtige park te verlaten, maar voordat we het park konden verlaten, werden we verrast met alweer een kadootje van het Hospitality Team! Iets typisch Chinees wat we mensen de hele tijd hebben zien gebruiken in het park, namelijk een dingetje waarmee ze aan het 'hooghouden' waren, een soort pluimpje! Superleuk! Wij ook even oefenen natuurlijk, maar dat ging natuurlijk een stuk minder goed... ;) Daarna reden we door naar ons lunchadres! Was lekker! Was nog vergeten te vertellen over de lunch van de dag ervoor trouwens, want toen hebben we ook Pekingeend gehad! :D Die luch was echt superlekker! Met zo'n ronde tafel, en zo'n ronde glazen plaat in het midden, waar dan alle gerechten op komen te staan en die je dan kan ronddraaien, zodat je overal goed bij kan! Superleuk! En onze tafel was vooral fan van de kalfsstukjes, we hebben wel 4 schalen bestelt volgens mij, haha! ;)
Na de lunch van gister gingen we heus nog even gauw naar de buren... Starbucks! ;)
Hierna stond er een hele bijzondere activiteit op het programma, iets wat je niet zomaar even zou doen..! We kregen namelijk een heuse voetmassage in een van de betere spa's! :D Het was zoooo fijn! Het zag er allemaal prachtig uit en we werden (wederom) zo goed verzorgd! We kregen een kamer aangewezen, wij zaten met 8 man in dat kamertje, allemaal naast elkaar en op van die luilekkerstoelen..! Met de voeten op een soort poef! Dat klinkt heel ouderwets nu volgens mij, maar ik weet er even geen ander woord voor ;) We kregen gratis drankje (had watermeloensap… :D ), en vervolgens kwamen onze masseurs..! De vrouwen kregen een mannelijke masseur en andersom, dit omdat ze geloven dat dat beter is..! Ok! Dus daar gingen we dan.. Het licht werd gedimd en er werd een relax muziekje opgezet...! Eerst kregen we een voetenbad, in water met rozenblaadjes! Daarna werden onze voeten gewikkeld in 2 handdoekjes alsof we ineens sokken aanhadden, hihi! Lekker warm ;) Daarna kwamen ze terug en begonnen ze je voeten een voor een te masseren! Dat deden ze erg goed! Je hebt van die punten onder op je voeten die elk voor een orgaan in je lichaam staan, en daar 'spelen' ze dan mee! Soms deed het best wel even pijn, maar het was voornamelijk heel erg fijn! Ze spraken wel een beetje Engels, maar waren volgens ons voornamelijk met elkaar over ons aan het roddelen, haha! ;)
Ongeveer een uur (!) later was het klaar, en waren we allemaal helemaal onder de indruk en superrelax! :D
Daarna kwam nog een hoogtepunt van de dag, we gingen namelijk naar een van de populaire markten in de stad! Inslaan dus! :D Voor velen was dit wel het geval, maar ik heb me ingehouden, we krijgen hier namelijk echt het ene kadootje na het andere, en heb inmiddels al de helft van alle dingen die je zou kopen, als je hier kwam zonder McDonald's goede gulheid! :D Ik wacht wel tot mijn laatste 3 dagen en koop dan de laatste dingetjes! Waarschijnlijk een extra koffer... ;)
Aan verkooppunten voor officiele Olympische Souveniers ook trouwens helemaal geen gebrek!
De markt was toch een klein beetje anders dan ik had verwacht, want het was overdekt, en ben meer voor de niet-overdekte marktjes! :D Wat wel te verwachten was, maar toch ook wel weer jammer, is dat ze je natuurlijk zo'n beetje elk stalletje proberen in te lokken om maar iets te verkopen! Bij eentje was een meisje veel minder opdringerig, en daar heb ik dan ook wel wat leuks kunnen halen, op mn gemakje, fijn! Ging ook alleen, want als je dan ook nog met een groep gaat, oef, dan kom je helemaal geen stap verder! Nu kon ik gewoon doen alsof ik geen Engels verstond, haha ;) Het hing er trouwens helemaal vol met alle popi jopi Amerikaanse merken, maar dan nep natuurlijk!
Na deze leuke ervaring was het tijd om naar huis te gaan, en hadden we een vrije avond!
En het was eens een heldere dag voor de verandering!
Eens geen smog, maar we konden gewoon de wolken zien en er was zon! :D Ben zelfs een beeetje verkleurd... ;)
Oh, en trouwens, al die gele pasjes die je de spelers en coaches enzo ziet dragen tijdens de Spelen op tv, die hebben wij ook! Vind ik heus wel stoer ;) En Ruben Houkes heb ik gister nog even zien winnen, whoehoe! Hup Holland Hup! :D
Wij gaan trouwens naar een Gymnastiek-wedstrijd! De ene helft van de crew gaat daar naartoe en de andere helft gaat naar zwemmen..! Jullie weten vast wel waar mn voorkeur naar uit gaat, maar ik kan toch niet wachten te zien hoe het zal zijn in zo'n Olympisch Stadium! :D
Na deze geweldige dag nam ik lekker een fijn bad ( :D ), gegeten in het resto en lekker op tijd mn mega-bed ingedoken..! ;)
Onze kamer is echt zo cool! We slapen dus op de 7e verdieping, kamer 8755 (8 staat volgens mij voor het 8ste hotel van Loong Palace, want zoals ik al eerder zei, dit resort is echt huge! En we passeren volgens mij wel 7 gebouwen altijd met de bus, voordat we bij ons hotel aankomen... 8l ) Iig, aankloppen mag, iedereen is welkom ;)
We hebben een bad en een aparte douche(cabine)! En de hele douche is voorzien van toilettasinhoud, dus had niets mee hoeven nemen! Er staan 2 grote bedden, en natuurlijk is er tv, airco, telefoon (houdt wel even rekening met het tijdsverschil ;) ), en hebben we ieder eigen slippers en badjassen van het hotel! 10 sterren zei ik toch..? ;)
Voor het eten hoef je ook nergens anders heen, heerlijk! Er staat zelfs een aparte kok in het resaurant die speciaal pasta voor je bereid, precies zoals jij dat wilt! En neem dan niet de chili, want die is hot! I can tell! ;)
Maar dan nu… vandaag!! Had mn eerste werkshift! :D Moest van 6 tot 12! (Met 5.20 vertrek.. dat was wel even oef..!)
Het was echt TE leuk! :D
Ik stond namelijk niet achter de kassa, ook niet in de keuken, maar in het McCafe! Wat een ervaring! :D
En deze is meteen pretty amazing, want ze vinden hier de andere koffie niet lekker, dus er staat continu een mega-rij bij ons aan de counter..!
Omdat wij de McCafe (zegmaar de MacStarbucks! :D )dus niet hebben in Nederland, kreeg ik even een supersnelle uitleg en vervolgens mocht ik achter de kassa de bestellingen opnemen, de bekers 'beschrijven' (met de afkortingen van het drinken!) en de gasten cookies, brownies e.d. meegeven! Het was echt zo superleuk!
Het is ook echt supercool dat je alleen maar, en dan ook echt alleen maar atleten en coaches voor je neus hebt staan continu, ongelooflijk! :D
De meeste zijn erg aardig, andere nog niet zo lang wakker en just desperate voor een koffie, haha! ;)
Het is wel een btje chaos achter de counter... Er staat ontzettend veel personeel, en wij hebben wel wat ideeen om het sneller te laten verlopen (want de gasten staan echt te lang te wachten hoor bij McCafe!), maar volgens mij durfen ze het niet echt aan een andere manier van werken toe te passen..! We hebben voorstellen gedaan, maar, en wat ook ongelooflijk is, zelfs niet alle managers spreken Engels..! Raar! Zelfs gasten vroegen om een andere manier van werken, maar wij kunnen gewoon niets anders doen dan ze helpen op de manier die ons is opgedragen..!
Nouja, ik vermaak me gelukkig wel hoor! :D Maar het is best sneu om al die mensen zo lang te zien wachten op hun, eveneens, langverwachte, koffie! ;)
Heb ook al wat Nl-ers geholpen! Don't ask me wie ze waren, haha, daar ben ik helaas geen ster in!
Maar ze vonden het wel heel erg leuk om ineens een ‘Goedemorgen!’ te horen, en reageerden altijd enthousiast! Eentje zelfs met: ‘Eindelijk, een Nederlander!’, haha! ;)
Kijk echt mn ogen uit daar! En probeer af en toe eens te kijken of ik ze bij een sport kan plaatsen, maar helaas..! Het enthousiast zijn en lachen is dus geen probleem, want vind het nou niet leuk deze mensen te helpen! :D
Bij de Mac serveren ze tot 10u alleen maar ontbijt, ofterwijl bijna niets! Er zijn alleen hashbrowns en 3 verschillende soorten EggMuffins (heb er in mn pauze 2 geprobeerd, maar nee, ik blijf bij de Nl-se EggMufins hoor! ;)
Na mn pauze was het nog steeds ontzettend druk bij McCafe, maar er stonden al tig mensen te helpen! (Ook toen ik daar stond nam ik de bestelling op, een ander ‘beschreef’ de bekers en weer een ander pakte de brownies enzo, niet normaal, zo druk! En dan ongeveer 11 man die de koffie’s bereiden en meegeven..! :D )
Bij de Mac was het nog steeds erg rustig, maar toch mocht ik daar ‘meehelpen’! Het is normaal in China dat er tig man niets staan te doen, en ben er achter gekomen waarom men ze niet naar huis stuurd… ze verdienen hier in China maar 70 eurocent per uur…
Maargoed, nu is het natuurlijk ook zo druk, omdat onze crew er nog bijkomt en omdat ze de atleten niet willen laten wachten!
Iig was ook dit een hele ervaring! Want ik moest eerst toch even de kassa ‘leren’ en weten waar alles lag enzo, maar omdat ik natuurlijk niet kan stilstaan, ging ik gewoon overal helpen! Dan weer bij McCafe, dan weer counter! We mogen alleen niets bijvullen of schoonmaken, dat is alleen voor de Chinezen.. okeuh..!
Ik stond samen met Sandrine (Franse) op een kassa, maar ik hielp ook wel de Chineesjes! :D Aan enthousiasme en er een show van maken, is voor hun iig geen enkel probleem! En maar wapperen met die Chinese vlaggetjes en mensen wenken om bij hun kassa te komen, haha, erg leuk om te zien! En even later deed ook ik maar vrolijk mee! :D
We hebben ook 20 (!) kassa’s daar..!! En… ahum… 2 (!) keukens..!! En allebei bomvol met personeel! Als ik me het nog goed weet te herinneren, werken er samen meer dan 200 man personeel en meer dan 40 managers! Maar we moeten ook voedsel leveren aan vrijwilligers, dus er wordt continu gebakken!
Rond lunchtijd begon het eindelijk echt leuk aan de counter te worden, want en toen kwamen er natuurlijk veel meer gasten, en mochten Sandrine en ik verschuiven naar de meest linkse kassa’s, waar ook aldoor veel meer mensen komen (daar staan meer tafels)! Dat was cool!! :D
En het is ook zo leuk dat we van die speldjes hebben om mee te ruilen (pins), en sinds mn hele nek volhangt met die dingen, willen veel mensen (crew, vooral de Chinese!) altijd ruilen, en het leukste is dat ook atleten er mee bezig blijken te zijn! En soms geven ze ze zelfs weg! :D
Allemaal leukleukleuk!
Rond 12u kwam mn manager eraan, en zei ze dat ik nog de enige van mn shift was die nog bezig was, haha! Ik wilde nog helemaal niet weg! :D
De hele OCC is namelijk in wel 10 teams verdeeld, en zo hebben we elke dag andere mensen waar we mee werken/tochten maken, wat altijd supergezellig is en altijd is het een leuk team! :D
Kevin en zn team waren er inmiddels al om het Chinese team weer te versterken, en mochten wij naar huis. Kwam nog iemand die vroeg of we een berichtje wilde achterlaten op de camera waarnaar de hele wereld kan kijken! Nou, dat wou Agnes wel even doen hoor! :D
Weet nog niet waar het te zien is, maar dat volgt later!
Sandrine en ik liepen op weg naar de bus natuurlijk even vet om, om atleten te spotten! ;) En ja hoor, Dennis van der Geest..!!! :D Zie de foto! :D
Het regent vandaag trouwens wel.. Jammer voor de mensen die nu naar The Temple of Heaven zijn, en naar de Chinese Muur..! Want ja! Daar gaat ik OOK nog heen! :D Dat is toch wel HET mega-toppunt van deze reis… De Chinese Muur..! Kan niet wachten!
Morgen weer werken, ook leukleukleuk! En vanavond heben we nog een luxe diner in town! :D En na morgen breekt de grote dag dan aan, ofterwijl, dan kan ik de Chinese Muur met eigen ogen door het landschap zien slingeren..! :D (Althans, als het weer een beetje meezit..!)

Lieverds, ben er gauw weer! Geniet van de foto’s, ik heb ze eindelijk voor jullie! :D En ik vind jullie berichtjes lief, dankjewel!
Tei tjen! ;)

Ps: Morgen gaat mn kamergenootje Meryam helaas terug naar Marokko wegens familieomstandigheden.. Maar, dat betekent plekje vrij! Who wants to join me?! ;D

  • 10 Augustus 2008 - 08:48

    Tatjana:

    Wat een verhaal, krijg kippevel van.
    Ik zou wel weer heen willen, om alles ook weer mee te maken.
    Wel druk, maar ervaring zoals jij krijgt bijna niemand.je slaap nu zegen 10 uur verschil met nederland of niet??
    Ik wacht weer af op je volgend verhaal, en jammer dat je kamergenot weg gaat. Nou laterrzz

  • 10 Augustus 2008 - 09:33

    Petra Kuiper:

    Ik lees je verhalen ook mee hoor! Jeetje, wat maak jij wat mee!
    Een avontuur om nooit te vergeten zo te horen.
    Nog heel veel plezier verder en geniet er van! (maar dat lukt wel denk ik)

  • 10 Augustus 2008 - 12:34

    Koby:

    Hoi daar ver weg al weer zo`n te gek verslag en leuke foto`s erbij gaaf hoor ,ik wacht weer met spanning op het volgende verslag wie weet staat er ineens een super BNer aan jou kassa of counter dan niet vergeten het te melden hi,hi
    Agnes veel plezier en
    groetjes Koby

  • 10 Augustus 2008 - 12:36

    Kippevel :

    Ik had al gehoopt dat je het vuurwerk van dichtbij kon zien, het gaf mij kippevel, trouwens de hele opening was mooi, de overtreffende trap. Fijn dat je een camera kon gebruiken, nu kunnen we foto's van je zien in je McDonaldspakje, staat je goed, alleen je schoenen zien we niet. Nou tot het volgende verhaal maar weer!!
    Liefs Mama ;-)

  • 10 Augustus 2008 - 13:29

    Marga:

    Wat weer een verhaal, wat maak je er veel mee. dat zijn tenminste dingen die je een keer wilt doen, zoveel te zien en te beleven, en dan straks de Chinese Muur. Geniet er lekker van want je hebt nog maar een weekje( wat gaat het snel)
    We wachten elke dag af op je nieuwe verhalen. En weet je de uitslag al van de wedstrijd?

    Liefs Marga

  • 10 Augustus 2008 - 16:02

    Michiel:

    Lief,

    ik pak het vliegtuig van 18:35 uur, ben om 9:50 in Peking, Terminal 2, tot zo! :)

    Ha!

    Leuke foto's en weer een lekker enthousiast verhaal!

    Ik heb geen tientallen camerateams om me heen die kijken hoe ik mijn mailtjes typ ;)

    Geniet van al het moois en leuks de komende week, maar dat zal wel lukken volgens mij ;)!

    En werkse ook een beetje!

    Kus!

  • 10 Augustus 2008 - 16:59

    Berthe:

    Jaaahhh ik kom naar je toe!!! Wat geweldig allemaal zeg! Ben benieuwd naar de rest Kus Mathijs en Berthe

  • 10 Augustus 2008 - 18:16

    Marga:

    Wat heb jij daar een luxe hotel zeg. heb even de foto's opgezocht, echt geweldig

  • 11 Augustus 2008 - 06:10

    Ingrid Koster:

    Hoi Agnes,

    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, wat een fascinerend land he. Kan me voorstellen dat je geniet van al die indrukken, leuk om te lezen dat je plekken hebt bezocht of gaat bezoeken waar ik ook ben geweest. wens je nog heel veel plezier en tot gauw. Groetjes Ingrid

  • 11 Augustus 2008 - 15:26

    Annemarie Olinga:

    wat een belevenis daar voor je ik hoop dat je verschillende sporters nog ziet en bij mcdonald komen eten ik heb het verhaal weer gelezen en de foto,s gezien
    en ik lees het volgende verhaal wel weer veel plezier daar nog

  • 12 Augustus 2008 - 08:27

    Anke:

    Hey Agnes,

    Wat een verhaal weer tis net of je een boek leest...hahaha
    Ben blij dat je het zo naar je zin hebt.Mooie foto's trouwens echt leuk om te zien.Ben je al naar een wedstrijd geweest????Nederland doet het wel goed zeg...

    Nou meid ben benieuwd naar je volgende verhaal.

    Dikke kus Anke

  • 12 Augustus 2008 - 09:21

    Tjitske :

    Hoi Meiss!

    Ik dacht zondag, ff kijken of Agnes al een bericht geplaatst heeft! Want ja, kan maar zo dat je het daar toch te druk voor hebt.. Maar ik open je site! En ja hoor, heerlijk ouwerwetse Agnes Schrijf Style! :D Ik moest heel wat te lezen inhalen! En foto's kijken ufcurs! :D Wat een leuke verhalen heb je! En wat een luxe daar! Super dat jij er bij bent! Misschien enjoy jij op this very moment, every step you take on de Great Wall :D
    Zal vanaf nu elke dag ff kiekn op je site!

    Laiverd,geniet ervan!
    Oja, nog iets, waar je je nu helemaal niet mee bezig houd, maar wat ook heus leuk is: weekend van 19/20/21 Breda kan doorgaan :D

  • 13 Augustus 2008 - 08:41

    Gerrit:

    Ik zeg volgens mij moet jij journalist worden!!! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2008

The real Beijing!

15 Augustus 2008

Beijing calling..! En met goed nieuws! :)

12 Augustus 2008

Once in a lifetime...!

10 Augustus 2008

Leukleukleuk!

08 Augustus 2008

The Best of the Best!
Agnes

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 185
Totaal aantal bezoekers 47786

Voorgaande reizen:

23 April 2011 - 07 November 2011

Voy a.. Peru!

10 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Me gusta Peru!

12 April 2010 - 30 September 2010

Tijd voor een nieuw avontuur: voy a Barcelona!

18 Mei 2009 - 11 Augustus 2009

Cuba en Midden-Amerika!

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: