Once in a lifetime...! - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes Moes - WaarBenJij.nu Once in a lifetime...! - Reisverslag uit Beijing, China van Agnes Moes - WaarBenJij.nu

Once in a lifetime...!

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

12 Augustus 2008 | China, Beijing

De ene verrassing na de andere, het houdt niet meer op! Het wordt met de dag gekker, leuker en interessanter! :D
Weten jullie nog dat ik vertelde dat ik een diner had zondagavond? Nou, dit was niet zomaar een etentje...!
We werden eerst met de bus gedropt, terwijl we nog helemaal niet bij het restaurant waren.. Wat bleek, we werden met heuse riksja's naar het resto gereden!! :D Weetjewel, van die karretjes die worden voortgetrokken op een fiets! En dan ook nog eens door de hutongs, die typische Chinese wijkjes! :D
Het resto bleek te liggen in een van de leukste hutongs van Beijing, Ho Hai! Aan een prachtig meertje! Het regende deze avond wel een beetje, maar dat kon de pret niet drukken hoor! Na een beste rit, kwamen we aan bij dat meer en zag je het resto... Heel erg mooi!
Wat bleek, deze avond was speciaal voor de OCC georganiseerd en gesponsord door Coca Cola! :D En ze hebben werkelijk vanalles uit de kast getrokken, om ons een leuke avond te bezorgen! Weer waren Jim Skinner en co er, dus ook de nodige camera's en fotograven! Ah, we zijn er inmiddels aan gewend..! ;) Grapje hoor! Weer zo'n speciale avond!
Het was werkelijk een prachtig restaurant en ik weet zeker dat het qua eten wel een van de beste moet zijn, het was zo goed! De tafels waren allemaal voorzien van je naamkaartje, best speciaal! Vervolgens konden we plaatsnemen (Kevin en ik zaten met Hongarije en Amerika aan tafel) en lag daar het menukaartje met ons 12-gangen diner erop! Na weer wat korte speeches van Jim en co met veel felicitaties voor ons team en veel geklap later, was het tijd om te eten! Het eten was heer-lijk! En als je wilde, schonken ze je glas continu bij..! We kregen alleen maar heerlijke Chinese gerechtjes (het ene na het andere kwam op tafel, het ging best snel!) en we aten alleen met stokjes! Ook de Pekingeend was weer van de partij! ;) Er werd nog live muziek gespeelt met typische Chinese instrumenten volgens mij en we konden onze naam laten kaligraferen in het Chinees! De sfeer was geweldig!
Na een hele leuke en vooral lekker vol gegeten avond, wilden er nog wel een paar een drankje doen in Ho Hai, maar ik ging fijn met de bus mee terug naar het hotel, lekker slapen!
De volgende dag was het alweer tijd voor mn 2e werkdag in OLV! Van 12 tot 18u! Deze keer was ook alweer te leuk! :D
Alweer kwamen er veel Nl-ers langs! Het leuke was dat ze natuurlijk bij een van de 20 kassa's kwamen, en ik niet altijd in de beurt was, maar de Fransen riepen me continu als er weer een Nl-er bij hun kassa kwam, zo lief, haha! :D Kon ik er toch nog even heen en een praatje maken! Heb ze nu maar continu gevraagd welke sport ze doen, leek me wel handig ;)
Heb deels het honkbal team geholpen, roeiers en hockyers! Ook hebben we een aantal zeer bekende atleten mogen zien, waaronder een bekende Franse tennisser, en heel veel basketballers! Jo, die zijn echt lang!
Ook heb ik Ruben Houkes nog gezien daar!! Heb m helaas niet kunnen feliciteren met onze 1e bronzen medaille! ;)
De tijd vloog weer voorbij die dag! Stond alleen aan de counter, maar dat ik daar toch ook wel echt het leukste, ze ziet zooooveel atleten, alleen maar!! En weer atleten die pins komen ruilen! Heb nog geprobeerd een Zuid-Afrikaan Afrikaans te laten spreken, maar dat ging m toch niet zo goed af, haha! Hij wist het een beetje! :D Krijgen wel erg leuke reacties van veel atleten trouwens, dat ze het fijn vinden dat ze eindelijk eens normaal in het Engels kunnen bestellen, haha! :D En ze vragen hoe we hier terecht komen, enz! Erg leuk even een praatje te maken!
De bus zou pas 18.45 vertrekken, dus gingen Debbie en ik op zoek naar atleten in het Olympische Dorp! :D
Ze is Duits, maar ook deels Grieks! En op weg naar de bus was ons al opgevallen dat de Grieken en de Nederlanders in hetzelfde deel verblijven, want dat kun je zien aan alle vlaggen die buiten op de balkonnen hangen! En ja hoor, het was heus wel raak! De ene Griek en Nl-er na de andere! :D We konden gewoon naar hun verblijven lopen (zijn soort van appartementencomplexen)! Sta met verschillende roeiers, de hockydames, handbaldames en wat trainers op de foto!! :D Ook Debbie was zeer geslaagd en we hadden nog een gelukje... Het hele Argentijnse voetbalelftal kwam voorbij gelopen! :D
Mariano uit Argentinie is heel jaloers nu, haha! ;)
Die avond was lekker rustig, wat gegeten, en op tijd op bed voor de grote dag vandaag...
DE CHINESE MUUR!!!!! :D
O jeetje, wat was DIT gaaf...! Dit is een van die dingen die je eens in je leven gezien moet hebben, en het stond dan ook al een poos bovenaan op mn lijstje! En ja hoor, krijg je gewoon de kans om het met eigen ogen te bekijken, geweldig..!
En het was dan ook werkelijk een van de meest indrukwekkendste dingen die ik tot nu toe heb gezien op onze wereld!
Wat een bouwwerk! Wat een werk! En onvoorstelbaar, hoe mooi..! Het landschap... het beneemt je gewoon je adem! Daar sta je dan, op een gedeelte van een muur die in werkelijkheid 100.000 (!) kilometer lang is... en waaraan zo veel mensen en waaraan zo lang gewerkt is..! Het slingert maar over de toppen van prachtige heuvels...!
Wij gingen naar het gedeelte bij Mutianyu, 90 kilometer ten noorden van Beijing. We zijn eerst met een heuse kabelbaan omhoog gegaan, en vanaf dat moment konden we ons 1,5 uur lang vergapen aan een van de mooiste bouwwerken die er, naar mijn idee, hier op aarde staat! We beliepen een prachtig gedeelte, die voor ons vooral omlaag liep, en op ons laatste stukje was het een beste klim! Het uitzicht was prachtig! Heb zo veel foto's! :D Dat mag hier..! ;)
Daar loop je dan, op de Chinese Muur..!
Telkens als je weer bij zo'n wachttoren kwam en erdoorheen liep naar het volgende gedeelte, was het uitzicht op de muur weer anders, en telkens weer adembenemend! Hetzelfde gold voor af en toe achterom kijken..! Zo mooi! :D
Het was redelijk druk op de Muur, maar ik vond het niet eens hinderlijk ofzo, het was heel goed te doen! Aan de mensen die de andere kant opliepen, kon je zeker wel merken dat ze het best moeilijk hadden, dat was een beste klim!
En ik was zo blij dat de zon scheen vandaag en dat het dus helder zou was! :D
Wat wel resulteerde in veel heel erg verkleurde schouders en nekjes bij ons team, haha ;)
De 1,5 uur vlogen voorbij, maar gelukkig hebben we dit op een geweldige manier en op een geweldige dag mogen zien..!
The way down was ook superleuk, want... er was een heuse roetsjbaan, haha! Zit je dan in zo'n mini-sleetje op een soort van bobslee-baan.. met vol gas natuurlijk! :D
Waren zo beneden, maar het was wel heel erg leuk!
Daarna bij alle souvenirsstalletjes nog een mooie waaier met de Chinse Muur erop geshopt! En daarbij hoort natuurlijk afdingen! Dat doen ze hier namelijk met ALLES! 1 waaier kost 150 yuan, eigenlijk, zei ze. Maar ik heb m voor 60! :D Of dat goed is, weet ik niet, maar het voelt wel goed! ;)
Daarna hadden ze alweer een leuke verrassing voor ons..! We gingen namelijk niet zomaar ergens lunchen, maar bij Grandma's Guesthouse! ;) Dit was een superlief, rustig gelegen gastverblijf, met een mooi klein tuintje, waarin we heerlijk in hebben geluncht! Binnen was ook zeer mooi, en met een normale wc! Chinezen gebruiken voornamelijk zo'n wc, waarbij we op de hurken moeten namelijk.. en de hygiene is ook niet om over naar huis te schrijven.. (wat ik nu dus wel doe ;) ) Maar wc-papier moet je altijd echt wel bij je hebben..!
Maar goed, deze was dus superwesters, waar we heel blij mee waren! ;)
Het eten was weer heerlijk en de sfeer was ook weer zo goed geregeld! Er werd zelfs nog muziek voor ons gespeelt!
Weer een onvergetelijke dag dus! :D
Vanavond is er weer een diner voor ons georganiseerd! En oja, heb nog leuk nieuws! Donderdag de 14e is de uitslag van de Video Contest! :D Dan komt namelijk de 2e groep aan, en hebben we een gezamelijke welkomstborrel/bekendmaking winnaar Video Contest! Dan is namelijk iedereen van de hele OCC hier! En na alle leuke reacties, van niet alleen crew en hospitality team, maar ook van de hogere 'leden', vind het toch best wel spannend...! :D
De mensen zijn zo aardig hier!
Ook heb ik bij het vorige bericht nog meer foto's geplaats en zal ik ook gauw bij deze foto's plaatsen! Ook van de Chinese Muur natuurlijk!
Bij het berichtje van Esther staat btw een link naar een site met officiele foto's van de Big Mac Building Contest, misschien een bezoekje waard! ;)
En weet inmiddels ook waar mn hotel voor de laatste 3 dagen zich bevind... midden in het centrum!
Dat wordt nog even flink sightsee-en! :D
Hopelijk in Nederland ook alles goed!
En jullie horen gauw weer van me!
Ga ik weer verder met genieten! ;)
Heel veel liefs!

• 12 Augustus 2008 - 12:07

He!he! :

He!he!;-D nu ben ik een keer de eerste die reageert.
    Het zal een onvergetelijke ervaring zijn geweest "het lopen op de chinese muur",fijn dat het die dag ook nog mooi weer was, ben reuze benieuwd naar de foto's.
    Nou je geniet weer volop, ga er vooral mee door. Trouwens de foto's van de Big Mac Building Contest heb ik gezien, je glundert weer van oor tot oor, naast Jim Skinner. X Liefs Mama ;-)

• 12 Augustus 2008 - 12:21

Tjits:

Hoi Meis!

Ben ook heel benieuwd naar de foto's van de muur! Look's like u had another great day! :D
    Geniet ervan!

Liefss

• 12 Augustus 2008 - 13:03

Annemarie:

wouw agnes
    op de chinese muur wat zal dat een mooi gezicht zijn om dat te zien en mee temaken en al die atleten tezien en ook op de foto te zetten wat zul je er van genieten
    veel plezier daar nog

• 12 Augustus 2008 - 15:02

Oma:

wat fijn dat je dat allemaal mag mee maken ook de muur dat was dus wel even genieten, mooi wij genieten van jou verhalen met jou mee,nog heel veel plezier. liefs opa oma

• 12 Augustus 2008 - 15:50

Koby:

Hallo Agnes er is wel goed over na gedacht om jullie van de ene verbazing in de andere te krijgen het is bijna niet te geloven wat je allemaal doet- ziet & eet ,heb je een stukje steent kunnen vinden van de Muur (grapje) hoewel het zou kunnen geniet nog maar lekker dan lezen wij het wel in ons natte Nederland
    groetjes Koby

• 12 Augustus 2008 - 17:21

Marga:

Hoi Agnes, wat weer een verhalen. En wat worden jullie verwend daar, een diner met 12!!!!!gangen, dat is niet mis, kon je alles wel op?
    En geloof best dat de muur heel erg indrukwekkend is, wat zullen we uitzien naar de foto's.
    Geniet er zoveel mogelijk van en laat ons later nog even weer meegenieten.
    groetjes marga

• 12 Augustus 2008 - 18:01

Manuela:

Agi!!!
    Oh man wat een verhalen zeg, heb het allemaal uitgeprint en ga het thuis ff op mijn gemakje lezen. Want wil het toch allemaal ff weten;)
    Heb de foto´s bekeken en het is toch wel GEWELDIG wat je nu meemaakt. Het woord geweldig is denk ik nog niet eens het juiste woord.
    Once in a life time is het zeker!
    Ik vind het en ieder geval super super super voor je, krijg er kippevel van als ik het allemaal zo zie!
    Het is je echt gegund!!!!

Het allermooiste wens ik je toe!
    Een dikke kus,
    Manuela

• 12 Augustus 2008 - 19:45

Jan:

Foto's! Foto's! Foto's! :-)

100.000 km... dan gaat ie 2.5 keer de wereld rond... zeker weten? ;-)

Veel plezier nog !

• 13 Augustus 2008 - 06:21

Ingrid Koster:

Zo te lezen heb je het wel naar je zin, onvergetelijke indrukken die niemand je meer af kan nemen. Blijf genieten
    Groetjes Ingrid

• 13 Augustus 2008 - 08:39

Gerrike:

Lieverd,

Jemig!!! Wat een verhalen, ben helemaal aan het genieten van je!! Weet zeker dat jij alles eruit haalt wat erin zit en als ik dit lees weet ik dat zeker...

Echt super voor je meis!! Sommige dingen die je verteld doen me erg aan Korea denken... Echt grappig!! Nou lieverd, geniet ervan (weet dat je dat doet). Haha. Take care!!!

Een Knuffel en Kus

• 13 Augustus 2008 - 11:46

Suus:

Hey Agnes!

Wat ontzettend mooi dat je de chinese muur met eigen ogen hebt kunnen zien. Ik denk dat jij helemaal niet terug wil komen als ik alles zo hoor!

Groetels!

• 13 Augustus 2008 - 13:44

Jante:

Agnes!
    Zoo wat een verhalen! Echt super om dat een keer mee te maken zeg! :) Vind dat je wel goed hebt afgedingd ;) moeten we in nederland ook maar es proberen :P
    Veel plezier nog meid!