Weer een ervaring rijker..! - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Agnes Moes - WaarBenJij.nu Weer een ervaring rijker..! - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Agnes Moes - WaarBenJij.nu

Weer een ervaring rijker..!

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

06 Augustus 2009 | Mexico, Isla Mujeres

En daar is dan de tijd gekomen voor het laaste berichtje.. Maar aan alle leuke dingen komt een eind, en deze reis was zeker meer dan alleen maar leuk! :D
Na Caye Caulker ben ik dus alleen op pad gegaan, en dat was een van de beste iedeen, want wat heb ik toch ook nog genoten van deze laatse dagen..! : )
Eerste stop --> Het prachtige San Cristobal de las Casas! En zo prachtig, dat ik het met recht een van de mooiste bestemmingen vond deze reis!
Zat hier echt helemaal op mn plekje in San Cristobal!
Het is echt een pracht stadje dat op 2100 meter hoog ligt, tussen de bergen met prachtige uitzichten, smalle leuke straatjes, pleintjes, kerkjes, vlaggetjes, volop markten met groente, fruit en de mooiste souvenirs in alle kleuren van de regenboog! Ook valt er vanalles te beleven, is er veel muziek, straattheater en staan er mensem op elke hoek van de straat om lekkere Mexicaanse hapjes, snoepjes, eterij, fruit, enz te verkopen..!
Daarnaast is de bevolking in Chiapas, deze provincie van Mexico, ook nog eens ontzettend vriendelijk en voelde ik me dus eindelijk echt ver weg, op reis, en in het echte Mexico!
Nu had ik heel erg graag wel verder Mexico in willen trekken om dat alles nog te ontdekken, maar dat moet ik maar even voor een andere keer bewaren ;))
Maar hier was het dus echt heel erg bijzonder, in San Cristobal!
Heb natuurlijk ook alweer de nodige souvenirs gekocht ;) maarja, duur is het zeker niet : )
Ook het weer is hier geweldig! Omdat je er dus zo hoog zit, is het ´s ochtends lekker frisjes, dan de hele dag is het heerlijk warm, rond de 25/28 wel, zelfs dat je nog zou kunnen verkleuren of zoals Agnes vaak heeft, zelfs schouders verbranden ;) En ook niet zo heet dat je pony steeds aan je hoofd plakt of de hele tijd denkt dat je alweer onder de douche zou willen..! Zelfs onder de douche vandaan komen is weer fijn, want hier hoef je niet gelijk na het afdrogen weer onder de douche ;)
Dan vanaf 5/6 u wordt het wel erg fris, maar wat is er nou heerlijker dan om lekker een broek en vest aan te trekken en dan nog steeds heerlijk door de straatjes te kunnen struunen! :D
Dat kan hier namelijk geweldig, die zijn er volop namelijk! En er is ook niet 1 marktje, maar wel 5!

Alles is dus heerlijk hier, en vandaar ook dat ik vanuit HIER een tocht heb gemaakt, want gewoon lekker fijn terugkeren naar iets wat nooit zal vervelen, leek mij heerlijk : )
Eerste dag ben ik met Kelly en Celine (met hun ben ik ook hier gekomen met de nachtbus) naar Chamula geweest, heeeel bijzonder authentiek dorpje, met een prachtige en hele bijzondere kerk! Daarvoor zelfs nog naar een nog kleiner andere dorpje, Zinzancatan, waar we vrouwtjes traditioneel hebben zien weven en koken en mochten we daar tortillas proeven :)
Maar Chamula is erg bijzonder, vooral de kerk, waar zich vele bijzondere rituelen afspelen..!
De mensen hier drinken cola in de kerk bv, omdat ze geloven dat boeren de geesten verdrijft! Ook stond hert hele kerkje vol met duizenden kaarjes en lag de grond bezaaid met dennentakken..! Heel bijzondere dag!

Voor de verandering slaap je hier trouwens ONDER de dekens, haha ;) Maar wel hele mooie dekens, want iedereen hier slaapt onder die mooie mexicaanse gekleurde doeken!
Slaap in een superfijn hostel, weer met leuke sfeer, leuke mensen en voel me hier geen moment onveilig!
Heb het geluk dat ik mag slapen in een 2p-bed zelfs..! : )
Hebben zelfs een tuin met heerlijk gras! Ook weer gezamenlijke keuken, dus mn cornflakes stonden er al weer en zo ook de melk in de koelkast : )
Buiten was ook nog een gezamenlijke ruimte met lange tafels, waar het vol zat savonds, gezellig!
En internet was gratis en mochten gratis onze flessen met nieuw schoon water vullen! En dat voor maar 70 pesos per nacht, wat maar 4,50 euro per nacht is..!

San Cristobal vind ik zelfs stiekem leuker dan Caye Caulker.. : ) Natuurlijk om hele andere redenen, want het is gewoon totaal verschillend, en natuurlijk had ik mn Caye Caulker avontuur voor geen goud willen missen!
Maar hier kun je meer, omdat het een stadje is en geen eilandje.
Ook hier zijn veel spaanse cursussen te volgen, dus ook veel backpackers hier!
Misschien volgend jaar iets voor mn stage...?? : )

Verder heb ik naast het vele fijne rondstruunen, ook nog een andere tour gedaan vanuit San Cristobal, ben namelijk nog naar Agua Azul, Misol-Ha en Palenque geweest! :D

5.40 ging de wekker, tussen 6 en 6.30 opgehaald, 4 uur later bij Agua Azul! Zooo mooi en echt blauw! Is hele brede waterval en wat kleintjes ervoor en in die kleintjes mocht je zwemmen! Heus gedaan natuurlijk! Samen met Laura, 1 van de 2 meiden uit London, die ik had ontmoet en ook deze tour gingen doen! Heb ook mn camera mee het water ingenomen om nog mooiere foto´s te kunnen maken : ) Jammer dat we niet zo lang hadden daar, want lag heerljik in het gras te zonnen en op te drogen!
Toen uur later kwamen we aan bij Misol-Ha, ook waterval, maar dan een hele dunne hoge! En daar kon je achterlangs lopen, supermooi! Nog nooit eerder gedaan en was best bijzonder : ) Mooie foto`s ook : )
Toen weer uur verder waren we bij.. Palenque! Een van de meest indrukwekkende ruines van dit gedeelte van Mexico ook, en dat waren ze ook zeker! Het terrein was niet huge, maar dat vonden we geen ramp, want het was heet en we hadden er al een hele dag opzitten. Wel alles kunnen zien, en nog met Jasmin (de andere van de 2) een van de ruines beklommen voor prachtig uitzicht over het terrein en met de bergen op de achtergrond!
Na lange rit, was ik om 21.30 ongeveer weer in San Cristobal en best wel moe van deze bijzondere dag..! :D
Die vrijdag heb ik nog San Cristobal verder ontdekt en heb ik het kerkje Guadeloupe bezocht, die tegen de heuvels op is gebouwd, en vanwaar je dus mooi uitzich hebt over San C!
Daarna ben ik naar een museum geweest, Na Bolom, wat tot 1993 het prachtige onderkomen wss van een Oosterijkse onderzoeker die veel onderzoek heeft verricht naar de Maya`s.
Vervolgens heb ik nog de bijzondere Mercado Municipal bezocht, de laatste inkoopjes gedaan en was het toen helaas al tijd om San Cristobal te verlaten.. But i`ll be back!
Nam de nachtbus naar Merida en kwam 14 uur later aan in dit koloniale stadje in Yucatan!
Ook Merida is erg leuk, San C is op haar manier leuker, maar ook Merida is gezellig, sfeervol, en er is aan drukte geen gebrek! Mis alleen de bergen! ;)
Ook veel leuke eettentjes, ijssalons, zelfs McD, KFC en BK zijn er weer, en het hangt hier vol met vlaggetjes en dat vind ik nog wel het meest bijzondere en leukste van alles! Ziet er echt superleuk uit!
Aan het Plaza Grande staan veel mooie oude gebouwen en heb al veel kerkjes gezien en bezocht. Op het Plaza Grande zelf is een authentieke markt met Mexicaanse souvenirs, wel allemaal hand-made en het meest gefabriceerde vanuit Merida zijn de hangmatten, die geweldig mooi zijn, maar die ik de komende keer dat ik hier met ben, maar even moet kopen ;)
Ben wel blij dat ik het weekend hier heb meegemaakt, want zoals ik al dacht, dat is groot feest!
Gister was er zelfs extra feest, omdat de burgemeesteres iets had gedaan..! En iedereen was in het rood gekleed en ze hadden allemaal rode ballonnen en toen ze naar buiten kwam vanuit het theater (waar we toch wel even 1,5 uur op hebben staan wachten..!) liet iedereen de ballonnen los, supermooi! En iedereen blij en klappen en naar haar roepen toen ze voorbij liep! Omringd door vele camera´s en bodyguards, best bijzonder!
Zij ging dan ergens op een podium een speech houden, en toen gingen wij bij hele leuke local eettentjes eten met zn 3tjes, leuk! Ben hier namelijk Sandra en Annemarie tegen het lijf gelopen en ja hoor, ze komen ook allebei uit Groningen, haha : )
Daarna rondgelopen op het Plaza Grande, waar iedereen stond te kijken naar een band met veel te harde muziek : )
Maar was superleuk om te kijken! Ze waren Mexicaans en speelden Mexicaanse covers : )
Om ons heen stond iedereen te dansen, voornamelijk salsa! En werden san en ik nog gevraagd of we wilden dansen..! Maar dat hebben we maar even netjes afgeslagen : )
Duurde tot wel 1u, maar wij gingen rond 12u terug, was bijzonder en gezellig! En er was zelfd vuurwerk!
Voor deze gelegenhied was zelfs al het verkeer omgeleid en was het echt superleuk om mee te maken!
Dag erna overal eettenjes rondom Plaza Grande en hadden we de Mercado Municipal bezocht!
Ook het hostel in Merida was weer leuk! Zocalo heet het en het ligt echt aan het Plaza Grande! Geweldig uitgebreid ontbijt, prima bedden, leuke sfeer, schoon en leuk ingericht : )
Die zelfde dag wilde ik de bus nemen naar Playa del Carmen, maar dat ging een beetje anders dan de bedoeling wsa.. Wsa op tijd op het busstation, maar toch is de bus vertrokken zonder mij..! Al met al ben ik gelukkig voor hetzelfde geld (wel met veel gedoe en nog een vliegensvlugge taxirit naar een andere busterminal..!) in een bus naar Cancun gedropt en kon ik in Vallodolid overstappen op de bus naar Playa..! Die alleen wel heel verwarrend nog helemaal via Tulum ging..! Uiteindelijk toch in Playa aangekomen, waar ik in hetzelfde hostel ging slapen als Sanne, Kaj en Kim! Gezelligheid en weer bijkletsen alom natuurlijk! ;)
Was ook superleuk hostel, Playa Youth Hostel! Met keuken, dus weer lekker kunnen koken : )
Die dag erna, dus afgelopen maandag, ben ik met Kaj nog iets superleuks wezen doen..! We hebben gesnorkleld in een Cenote! Die heb je hier in Yucatan ontzettend veel, en deze, Dos Ojos, moest vooral heel bijzonder zijn! En dan was het zeker! We hadden zelf de colectivo gepakt naar de ingang, en toen bleek dat we nog 2,5 kilometer moesten lopen naar de Cenote, was er gelukkig een mederwerker met quad die ons wel even wilde brengen ;)
De cenote zelfs was zooo indrukwekkend..! Als je er zo naar kijkt lijkt het net een grot, maar als je dan onder water kijkt, kun je nog wel 20 meter dieper kijken en zie je om je heen niets anders dan prachtige stalagnieten en stalagtieten (of zoiets ;)) Men was er ook aan het duiken met zaklampen en zelfs dat was al bijzonder om naar te kijken! Het weas superhelder water door het zonlicht en je kon dus echt heel erg ver kijken, prachtig! Het water was wel superkoud, dus na 2 uurtjes waren we er wel uitgegaan, maar het was echt een leuke ervaring! : )
Op de terugweg wilden we liever niet lopen en hebben we gewoon een auto gevraagd of ze naar de ingang reden, en ja hoor, deze lift was weer binnen!
Ook toen we langs de weg stonden te wachten op een voorbijkomende colectivo terug naar Playa, kwamen dezelfde jongens weer voorbij en hebben ze ons helemaal naar Playa gebracht..! :D Met Kaj bij mij op schoot, was dat wel een ritje om niet snel te vergeten, haha! ;)
`s Middags lekker op het strand gelegen (en geslapen!), want nog even een kleurtje creeeren voordat ik terugkom natuurlijk ;)
Dinsdag bestond ook grotendeels uit shoppen, slenteren, strand, zwemmen en.. heerlijk fingerfood gegeten bij Senei, erg leuke strandtent : )
Mijn laatste avondje in Playa waren de meiden naar de film gegaan en toen ik rondslenterde door de straatjes, kwam ik Miguel ineens tegen! :D En later ook zijn reismattie Marco en hebben we lekker bijgekletst over onze reiservaringen!
Woensdag ben ik met de bus en boot naar Isla Mujeres gegaan voor mn laatste daagjes Mexico en ja hoor, wie kom ik tegen op de boot.. Celine en Kelly, haha! ;)
Zitten in zelfde leuke hostel, Poc-Na en weer hangt er een leuke sfeer, hebben we een eigen strandje en zitten we in het centrumpje..! :D
Gister direct rustig aan gedaan en lekker op het strand gelegen, ben best nog wel aan het bijkomen van alle indrukken op Caye Caulker en de racedagen erna, met de vele lange busreizen..!
Dus dit is een prima plek om mn reis (bijna) te beeindigen!
Gister lekker in het hostel gegeten en `s avonds in het dorpje rondgekeken..! Waarna we rond 22u op een strand belandden waar we uitzicht hadden op de vele lampjes die Cancun en de hotelzone verlichten, en waar het superleuke idiote idee kregen om foto`s te maken van onszelf springend, waarmee we de grootste lol hadden, omdat natuurlijk tig foto`s mislukten, haha! :D Daarna hadden we het zoo warm, en omdat we toch nog in onze bikini`s rondliepen, zijn we lekker de zee ingerend om af te koelen..!
Vanaf 23u ging onze strandbar open en gingen we onze welkomstcocktail ophalen..! Gezellige boel!
Vandaag dus echt mn laatste relaxte dagje op Isja Mujeres en daarmee in Mexico, morgen vlieg ik naar Havana en ga ik daar zeker nog 2 volle dagen van die bijzondere stad genieten!
Vind het superleuk dat deze reis daar eindigt, omdat alles toch ook met Cuba is begonnen en gewoon omdat het een zpeciale plek is om een reis zoals deze te beeindigen..!
Wel ga ik met een dubbel gevoel naar huis, aan de ene kant heb ik zo veel zin om iedereen weer te zien (waarvan Michiel met stip op nummer 1 staat uiteraard!:D) , maar aan de andere kant wil ik nog blijven, nog blijven genieten, zou ik zo graag nog meer van Midden-Amerika willen zien en nog meer willen doen..!
Maar aan alle leuke dingen komt een eind, en ik zal altijd kunnen terugkijken op weer een geweldige ervaring..!
De rest komt later nog wel, want reis-af ben ik nog laaaaaaanger niet! ;)

Jullie zooo bedankt voor alle leuke reacties via mail en blog, waardeer ik echt : )

Nu nog eerst even genieten van het mooie en fijne Mexico!
Ben nu al zoooo blij dat ik dit laatste gedeelte toch nog heb gedaan en er toch ben heengegaan, het voelt echt goed! : )

Hasta pronto, en Holanda! : )

Liefs!



  • 07 Augustus 2009 - 14:39

    Michiel:

    Dat reizen doe je dan maar met mij hoor ;)

    Have fun nog even op Cuba, dingen bekijken die je in de haast / drukte niet hebt kunnen zien! Geniet er nog even van :)

    En aan alle leuke dingen komt inderdaad een eind, maar daarna komt ook weer wat leuks hoor :)

    Geniet ervan lief! Nog 90 uur en dan zie ik je alweer!

    Dikke kus!


  • 07 Augustus 2009 - 16:26

    Mama:

    Nou, nou, nou! het wil maar niet op daar in Mexico en nu weer Cuba, je hebt wel heel erg veel om te vertellen, als je straks weer thuis bent, en dan al die foto's, gelukkig ben ik de hele week vrij, geniet er nog maar even van,kan nu nog. Tot over 90 uur :-D, dikke kus en knuffel van je Mamus

  • 07 Augustus 2009 - 18:26

    Jan:

    Ha die Agnes,

    Goeie reis terug! Als je de Mexicaanse Griep daar laat zien we je snel weer! ;-)

    Groetjes van mij en Marcella!

  • 07 Augustus 2009 - 19:34

    Koby:

    Hola agnes que tal? wat een giga reis heb jij gemaakt en met of zonder reisgenoten het maakt je denk ik niks uit je vind je weg wel hoe ingewikkeld die soms ook loopt en het is helemaal leuk dat je steeds weer bekenden tegen komt, zo zie je maar er zijn velen die net als jij ook helemaal bevlogen zijn van reizen en dingen ondernemen,wijffie ik hoop dat de laaste dagen gaan zo als jij dat graag wil en wens je alvast een hele goede reis terug naar ons kikkerlandje waar je lief en je mams met smart zitten te wachten lieve groet van Koby
    Hasta Luego

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Isla Mujeres

Agnes

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 47795

Voorgaande reizen:

23 April 2011 - 07 November 2011

Voy a.. Peru!

10 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Me gusta Peru!

12 April 2010 - 30 September 2010

Tijd voor een nieuw avontuur: voy a Barcelona!

18 Mei 2009 - 11 Augustus 2009

Cuba en Midden-Amerika!

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: