Ik ben eruit..! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Agnes Moes - WaarBenJij.nu Ik ben eruit..! - Reisverslag uit Barcelona, Spanje van Agnes Moes - WaarBenJij.nu

Ik ben eruit..!

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

18 Juli 2010 | Spanje, Barcelona

Barcelona is écht mijn ding!

Voor degenen die mijn verhalen vanuit bijvoorbeeld Londen ook hebben gelezen, weten dat ik me overal wel kan vermaken, maar denk toch heus dat Barcelona nu met stijgende lijn misschien wel bovenaan dat lijstje zal komen te staan..!

Ik kan er gewoon niet over uit hoe relaxt het hier is:
Het heerlijke buiten kunnen zijn de hele dag door, de sfeer van de smalle straatjes waar de balkons volgepropt zijn met drogende was en planten om maar een beetje het gevoel te krijgen een tuin te bezitten, de pleintjes waar hier in de loop van de dag de terrasjes tevoorschijn komen en waar toeristen een cerveza, cava of sangria drinken tussen de Barcelonezen, de drukte die de stad uitstraalt gecombineerd met het 'tranquillo' bewustzijn van de mensen hier, want hoe vaak hoor je de een niet tegen een ander zeggen: tranquillo (= rustig aan)!

De stad is heel echt, heel fijn, onveilig als je niet om je spullen denkt, maar o, wat voel ik me hier toch heus wél veilig! Je kan nog zo laat over straat lopen, maar dat doet iedereen, dus geen enkel probleem..!

Prachtige fonteinen, pleinen en gebouwen, van de Romeinse stijl tot aan het modernisme van Gaudi, alles is hier te vinden in deze bijna 2000 jaar oude stad!

Het is een sprookje om de gebouwen van Gaudi te zien en vooral om ze te bezoeken, het is dan ook heus geen straf om deze stad dag in dag uit door te fietsen en de mensen te vertellen over dit culturele erfgoed: gidsen is dan ook echt mijn ding geworden --> ik heb het helemaal gevonden!
En voor de vele mensen die zich afvroegen of ik na een poos niet zat zou zijn van hetzelfde werk, is het antwoord dus heel simpel: nee : )

Inmiddels is ook het festival Sonar hier aan de gang: de overkoepelende naam voor alle zomerfestiviteiten hier! En daar zit veel leuks tussen! Van kleine optredens tot concerten, van sportevenementen tot festivals, het houdt maar niet op! De een gratis, de ander prijzig en dus gaan we voor de gratis festivals ;)

Mijn eerste kennismaking daarmee was met Nit de MontJuïc; een gratis festival op de MontJuïc met over de hele heuvel verspreid verschillende soorten optredens!
Wij hadden gekozen voor La Pegatina, van 00:30 tot 2uur! (Mooie tijd he? ;) ) Ik vond dat helemaal prima, want ze (Spaanse, vrolijke muziek!) staan straks ook op Lowlands!! : D
En het was me toch een feestje!
Dacht dat het kleinschalig zou zijn, maar het leek wel of iedereen op de MontJuïc naar het podium van La Pegatina liep..! Het werd drukker en drukker en ze hebben dan ook het 'dak' eraf gefeest hoor! Iedereen was aan het dansen en meezingen!
Het was ook echt ingericht als festivalterrein met muntverkoop en bier all over the place natuurlijk ;)

Natuurlijk waren er naast al deze festiviteiten ook nog een aantal wedstrijden die er gespeeld moesten worden door zowel Nederland als Spanje..!
De halve finale was voor beide partijen natuurlijk weer feest!
Bar Dow Jones zat weer propvol en alhoewel de wedstrijd minder goed was als tegen Brazilië, gingen we wel naar de finale..!

Net als Spanje een paar dagen later.
En in tegenstelling tot het Nederlandse feest, wat hier bleef steken tussen Bar Dow Jones en Bar Amsterdam (Oranje stoet langs de weg en proberen zo veel mogelijk auto's te laten toeteren..!), waren de Spanjaarden, of eigenlijk Catalanen ggek van blijdschap toen ook zij naar de finale mochten!
De hele Ramblas stond op zn kop: vol met supporters, met vuurwerk, vlaggen, mensen die in de lantarenpalen klommen, je kunt het zo gek niet verzinnen, zij deden het..!

Voordat het moment daar was, hebben we vanuit stage nog iets anders ondernomen: langs de Costa Brava om campinggasten een fietstocht met ons te laten fietsen!
Het bijzondere voor mij was dat ik daar nog nooit geweest was, dus vond het erg leuk om eens te zien! Bizar hoor, Friet van Piet aan de Spaanse Costa te zien staan.. En natuurlijk alles en overal oranje, want het is eigelijk (Blanes bijvoorbeeld) 1 groot Nederlands dorp, maar dan mét veel zon..!
Wij deden ons best om alle caravans en tentjes vol met oranjevlaggen langs te gaan, maar helaas, we waren te vroeg: "alle Nederlanders komen over 2 weken.." OK, dan gaan we over 2 weken toch weer?

Al met al een leuk uitje en het meest heb ik nog genoten van het uitzicht vanuit de auto.. Wat hou ik toch van heuvels en bergen! : )

Toen was wel bijna het moment daar en was er een Nederlands bedrijf dat bezig was een groot feest te organiseren voor de Nl-ers in Barcelona en omstreken!
En wat hadden ze daar voor nodig: hulp!
Had van Tim (stagecollega) gehoord dat ze nog mensen zochten om te flyeren, prima!
Voor 100 euro heb ik die zondag in mn oranje outfit samen met andere meiden door de stad gelopen op zoek naar Nederlanders om hen te vertellen van het enorme feest..!
Helaas maar waar: normaal wordt je gek van alle Nederlanders die je overal (ter wereld ook!) tegenkomt, je kunt het zo gek niet verzinnen of er zijn Nederlanders, maar die zondag.. Ze waren nergens te bekennen! En ik maar denken: dat wordt een makkie, want die lopen allemaal al rond in hun oranje-outfit..! Nou, mooi (nog) niet dus!
Maargoed, we deden ons ding en waren 's middags vrij om 's avonds weer te helpen op het feest bij de ingang!
Heel Poble Espanol op de MontJuïc was afgehuurd voor ons als Nederlanders!
Een eigen plein, een eigen scherm, Bavaria erbij, Radio 538, een tribune, frikandel van de grill haha, noem het maar op, overal was aan gedacht!

In Catalonië was het namelijk verboden om grote schermen tijdens het WK op te hangen, vanwege het feit dat Catalanen niet zo (of eigenlijk het liefst helemaal niet!) uit komen voor Spanje..!
Dus dacht de Nl-se organisatie, dit moet anders!

Het bleek toch een succes, want er is bijna 1200 man langs mij gelopen om binnen te komen en waar ik, nadat ze 20 euro (!) entree hadden betaald, een bandje (oranje natuurlijk!) om de pols had gedaan..!
Superleuk vond ik het om al die blije mensen te zien binnenkomen : )
Zelfs het Jong Oranje Korbalteam, Het Jong Oranje Dames Hockeyteam en Def Rhymes mengden zich tussen de gasten..!

De meest 'bizarre' gasten waren toch wel de Catalanen die bij ons voor dus 20 euro de wedstrijd kwamen kijken om Spanje te kunnen zien verliezen..! Hoe bizar is dat?
Welke natie wil zooo graag niet bij een land horen? Naja, de Catalanen dus..!

Voor de mensen die nog steeds niet begrijpen wat ik daarmee nu steeds bedoel, even een korte uitleg (de uitslag van de wedstrijd was helaas toch minder boeiend..): De Catalanen spreken hier al sinds de provincie (wat vroeger een koninkrijk was) betaat Catalaans, zij hebben hun eigen gewoonten en zelfs hun eigen feestdagen.
Helaas voor hen hebben zij dat jarenlang niet kunnen/mogen uiten/spreken, omdat Franco hier aan de macht was (1939 - 1975) en hij alles wat niet-Spaans was, verbood..
Zij zijn dan ook enorm blij dat ze na zijn dood weer kunnen doen en laten wat ze willen en vooral erg trots op hun verleden en hun taal..!
Zij willen (de meeste van hen) heel graag dat Catalonië weer een zelfstandig land wordt, want ze zijn tegen alles wat Spaans is en tegen alles wat voor Spanje staat!
Bijvoorbeeld stierenvechten is hier niet populair, Madrilenen verafschuwen ze bijna en dus ook het Spaanse team..

Na onze nederlaag, stroomde Poble Espanol helaas gelijk leeg, kon zelfs de dj van Radio 538 het feest niet meer redden en was het 200 meter verderop wél grooooooooot feest!
Het was bizar om te zien dat er toch nog zooooveel Catalanen gehuld waren in Spaanse shirts en liepen met Spaanse vlaggen (die zie je hier in Barcelona namelijk nóóit hangen!)!
Toch was er namelijk ook voor hen 1 groot scherm opgehangen, omdat het de finale betrof! Op Placa Espana waren duizende Spanjaarden en Barcelonezen die helemaal gek waren en overal was vuurwerk, de mensen stonden in de fonteinen te dansen (en dat zijn er daar nogal wat!), de metro was overvol en ook daar waren ze alleen maar aan het dansen en zingen..!

De volgende dag waren alle Spaanse vlaggen wel weer snel verwisseld voor de Catalaanse..!

Naast al die voetbalgekte heb ik inmiddels ook 2 megatours gegeven die ieder 6 uur duurden! Ja, ook die bieden we aan!
En ze waren geweldig! Een hele dag gidsen en lekker tapas eten, wat wil ik nog meer ;)

Ook brengt de warmte hier wat minder leuke dingen met zich mee.. Slapen was de eerste dagen een ramp, dus heb maar gauw een ventilator aangeschaft en dat is nu, in mn kamer, mn grootste vriend geworden..! Door hem kan ik nu tenmiste weer slapen, nadat ik eerst een (koude) douche heb genomen..!
Ook hebben we hier helaas last van kakkerlakken en ander ongedierte..
En met hier bedoel ik dan ook helaas echt hier in mijn huis (maar gelukkig niet op mn kamer!)..
We hebben al 'vallen' gezet en de hele boel bespoten en schoongemaakt en het ergste is nu voorbij!
Ik zal je de details besparen, maar het waren er flink wat! En het grappige is, dat je er gewoon aan gewend raakt ofzo! Na weer de zoveelste te zien, pak ik nu gewoon de spuitbus en is het einde verhaal, voor dat ene beestje dan..!
Niet heel lief van mij, sorry!

Het leuke aan dit weer is dat we inmiddels een tropenrooster hebben ingevoerd! 8 uur beginnen ipv 9 uur en om 4 uur vrij ipv 6 uur, heerlijk!
Het strand is vervolgens DE plek om een verfrissende duik te nemen, dus dat betekend bikini mee naar werk! ;)

Wauw, wat een verhaal alweer!
Nog een dingetje dan ;)
Ook gisteraaf namelijk bij gratis festival geweest: Alegria de Raval! Klein podium in de leuke wijk Raval, met verschillende optredens, biertentjes, eterij, kraampjes en een leuke sfeer..!

Een ding is wel duidelijk denk ik: Barcelona is een en al genieten!

En komende week al helemaal, want dan komt Michiel weer fijn deze kant op! : ) Kan niet wachten lief! : )

Maar eerst vandaag nog met Sabine naar Garaf, stadje met strand buiten de stad en woensdag terug naar de Costa Brava om de campings te bezoeken..!

Hasta el mensaje proximo!
Beso!

• 18 Juli 2010 - 10:50

Koby:

Hoi daar in dat geweldige Barcelona helemaal te gek dat je ook de feesten mee maakt dat geeft weer een extra gevoel hoe de lokals hun feesten vieren en doen ,maar een tour van 6 uur is best wel heftig denk ik of valt dat mee,ik denk dat er nu wel wat meer Nederlanders langs zullen komen want de vakantie is hier nu ook al lekker op gang (lekker rustig hier)maar ja dan komen er weer toeristen in grote getale voor terug nou ja dat is nou eenmaal zo , geniet lekker van de tijd dat Michiel bij je is ,dan krijg je van mij de groetjes uit een zonnig Amsterdam en tot laterzzzzzzzzzz
    Koby

• 18 Juli 2010 - 19:25

Marga:

Dit is dus echt weer genieten wat je daar doet. En natuurlijk alles meemaken, echt Agnes!
    Leuk dat je de feesten ook mee werkt en mee maakt. Wat zul jij straks lekker gekleurd terug komen. En natuurlijk straks Michiel weer bij, wat een verjaardagscadeau is dat. Geniet er lekker van.
    Liefs Marga

• 21 Juli 2010 - 18:14

Leonie :

Hoi Agnes,

Wat kan jij mooi schrijven over de stad. Dat is op zich al een hele mooie reclame en hij staat nu op mijn lijstje "waar gaan we nog heen". ;-)

Heel erg veel plezier met alle leuke dingen die je mee maakt! Dit is heel anders dan de bosplaat op en neer racen he? Haha

Groetjes Leonie

• 25 Juli 2010 - 10:46

Suzanne:

Heey Agnes,

Wat weer een geweldig verhaal! Zie het al weer helemaal voor me, jij die een insectje van het leven beroofd en met een enorm schuldgevoel zit, haha ;-)!
    Al die festivals klinken ook erg gezellig! Geniet lekker nog van de komende tijd @ Barcelona!

Liefs Suzanne

• 28 Juli 2010 - 08:42

Michiel:

Wat valt er toch nog veel te ontdekken in Barcelona! :) Geniet lekker verder lief! Dikke kus!

• 04 September 2010 - 04:20

Corné:

Hee die Agnes!

Het duurt niet lang of jouw stage zit er al bijna op zeg! Hoe gaat het daar? Zie je er naar uit om naar Nl te gaan of plak je er nog wat weekjes aan vast?
    Kus

• 23 September 2010 - 22:05