Viva Cuba! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Agnes Moes - WaarBenJij.nu Viva Cuba! - Reisverslag uit Havana, Cuba van Agnes Moes - WaarBenJij.nu

Viva Cuba!

Door: Agnes

Blijf op de hoogte en volg Agnes

10 Juni 2009 | Cuba, Havana

Hola a todos! :D

Jaaaaaaaa! Eindelijk een berichtje van mij! ;)
Como estas? Aqui es muy muy muy bien! :D
Cuba was... wauw! Het eiland, de sfeer, onze groep, alles was leuk, mooi en gezellig! En vooral om in het organisatieteam (ot) te zitten was ontzettend leerzaam! Ik vond het erg leuk om alles te regelen, de hele groep vaak in te checken, mededelingen te doen, leuke dingen te organiseren, heb er zoveel van geleerd! Als ot team waren we heus supergoed bezig! In het voortraject was de samenwerking al goed, maar die werd alsmaar beter in Cuba! Er was wel een gids mee de hele reis, Milady (ook wel Mili!) en ze is superaardig, maar ze vond het moeilijk haar eigenlijke taak aan ons over te laten, waardoor wij ons best vaak hebben geergerd aan haar en ook aan dingen die ze niet aan ons doorgaf en wel aan de leraren... Soms even grrr, maar uiteindelijk hebben we van alles ontzettend veel opgestoken! Veel zal ik waarschijnlijk pas later beseffen, als ik er op terugkijk, of als ik dingen doe, waarbij ik ineens denk: hee, dit heb ik al eens gedaan in Cuba, en nu weet ik wat ik moet doen! :) Als ot waren we ook superveel samen! Bijna elke dag samen (uit)eten, veel bespreken en dan `s avonds avonden lang kletsen over van alles en nog wat! Was leukleukleuk! :) Maar ook de klik van ot met de groep was super! Dikke tranen waren er dan ook bij het afscheid van de 20 man die maandag vertrokken naar havana om van daaruit verder te reizen en dikke tranen toen wij 2 (yvette en ik) gingen en de rest van de groep (die nu weer in NL zijn!) achter moesten laten..
Maar als ot zijn we heus goed beloond.. We hebben maar liefst een 9 gekregen voor onze bijdrage aan de reis..!! :D Dat had ik echt niet verwacht! Ben er zo ontzettend blij mee, de tranen vlogen over mn wangen.. :`)
Maar Cuba dus..! ;) Jeetje, ik weet niet waar ik moet beginnen!
We hebben erg veel van Cuba gezien en hebben heel veel gedaan!
Natuurlijk begonnnen we in Havana, wat een stad! Heb nog lang niet alles gezien, vanwege drukte met ot, dus ben blij dat ik nog weer terugkom! De Malecon (boulevard van Havana!) was wel echt leuk, net als slenteren door het oude gedeelte (Habana Vieja!), eten op gezellige pleintjes, een mojito drinken in het beroemde cafe van Hemingway en ook de rondleiding door hotel Nacional was bijzonder! Daar hebben vele maffiabazen en beroemdheden gelogeerd..! Eten in cuba is niet bijzonder, maar te doen!
Dan de spaanse lessen! Die waren zoooooooo leuk! Onze lerares heet Maria Elena, en het was echt een schat! Ze was supergoed, duidelijk en superlief! Ze gaf les aan Miriam, Maarten, Ly Phi, Kim en mij! Veel liedjes geleerd, waaronder happy birthday voor yvette :) Laatse lesdag was een en al feest! Iedereen moest hun ingestudeerde spaanse liedje ten gehore brengen, zo grappig! Wij hebben haar `Brabant` geleerd, haha! :) We hebben haar allemaal kadootjes toegestopt en elke lerares (het waren er 8 + nog el director!) kregen een flinke fooi van ons, wat gelijk stond aan hun (mini!) maandsalaris! (Onvoorstelbaar hoe weinig de mensen hier verdienen..) Ze had tranen in dr ogen! Veel kadootjes, gelach en foto´s later, kregen we onze diploma`s en spreek ik nu een stuk beter Spaans..! :)
Het ot bracht natuurlijk ook met zich mee dat we `problemen` moesten oplossen. Gelukkig bleven deze beperkt tot een kamer zonder airco, een wc die niet doorspoelde of kwamen we te vroeg bij een hotel aan waar we nog niet konden inchecken, maar ook hebben we het ziekenhuis van binnen gezien en hebben we vele zakjes ors uitgedeeld..! ;)
Wat ik al zei, het voedsel is er niet super, maar vele magen vonden het he-le-maal niet fijn..!
Ook viel soms het stroom uit of was er geen water, allemaal erg gewoon in Cuba!
Dan verder de leukere typische cuba-dingetjes..!
De Amerikaanse old-timers, ge-wel-dig! Wat een auto`s! En zooo veel! En als ze daar niet in rijden, dan rijden de Cubanen wel in van die superkleine schattige fiat-polski`s, TE grappig! :D
Overal spelen de Cubanen muziek, erg leuk! En fijn om naar te luisteren :)
Cuba lijkt terug in de tijd, want paard en wagen zijn volop aanwezig en de moeilijkste klusjes worden nog met de hand gedaan, omdat er gewoonweg niets anders is om het mee te doen!
De gaten in de weg zijn enorm, maar geld om ze te repareren is er niet.
Dan de cubaanse stadjes, ook prachtig! Smalle straatjes, grote zuilen, leuke pleintjes, overal mensen die zitten op hun stoep of veranda! Ook stadjes die arm aandeden en niet fris roken, en naast dat Trinidad onzettend mooi en leuk is, heeft helaas ook dit Cubaanse stadje, die op de UNESCO lijst staat zelfs!, een minder leuke kant: je was de bus nog niet uit, of ze stonden al naast je om je dingen aan te smeren! Gelukkig gebeurd dat in cuba nog zo veel minder dan als bv in andere Midden-Amerikaanse landen, maar wat een ramp is dat toch, bleh!
In Trinidad zijn we ook `s avonds met zn allen naar een Casa de la Trova geweest! Gezelligheid alom! Hier komen de cubanen en de toeristen bijeen om naar Cubaanse muziek te luisteren, maar vooral om te dansen! Dat dansen is voor mij (zelfs na de salsa les in Havana!) niet heel makkelijk, maar die Cubanen kunnen we behoorlijk wat van..! Er waren alleen maar oude mannetjes, maar die konden dansen alsof ze nog 25 waren! Ze kozen bij elk liedje wel weer iemand uit, en iedereen had de grootste lol, geweldig..! :D
Tussen de Spaanse lessen door zijn we nog een weekend in Pinar del Rio (west cuba) geweest, en wat een prachtig landschap! De tabaksplantages, de kleuren, en vooral de mogotes (dat zijn kalkstenen bergen)! Ook hebben we hier met eigen ogen kunnen zien hoe men sigaren maakt! Het hotelletje hier was prachtig, maar we hadden wel last van kikkers daar en dat ze bij de muren omhoog kropen, konden de meesten niet zo waarderen..! ;)
Na Havana vervolgden we onze reis naar Cienfuegos, Trinidad, Sancti Spritus, Camaguay, Santa Clara en uiteindelijk Varadero! Praktisch elke overnachting verliep goed, en we hebben op erg leuke plekjes geslapen! Soms was er ook strand en sowieso bijna altijd wel een zwembad! Volleyballen was een leuke bezigheid in de namiddag :) Elke dag was er wel iemand die een tour, een (museum)rondleiding of een buspraatje moest geven, dus we hebben veel bezocht en zijn alles over Cuba te weten gekomen! Ook hebben we alle kleding en schoolspulletjes die we uit NL hebben meegenomen, gebracht bij een weeshuis en bij een schooltje..! Ze waren ons ontzettend dankbaar!
De mensen in Cuba moeten het namelijk doen met wat ze van de staat krijgen en dat is niet veel.. Ze krijgen per maand een bonnenboekje (libreta) waar precies instaat wat en hoeveel ze van wat mogen halen bij de peso-winkels.. Er zijn dan ook 2 verschillende valuta in Cuba. De dollarwinkels zijn er alleen voor de toeristen of voor de Cubanen die wat van de CUC`s (de toeristen pesos) in handen hebben weten te krijgen, maar eigenlijk is dat verboden voor ze!
Onderwijs en het zorgsysteem zijn dan gratis voor ze, maar verder hebben deze mensen helaas bar weinig..
Bijzonder is om eens een land te zien, waar geen ENKEL amerikaans bedrijf is gevestigd! Het enige wat er te koop is, is Coca Cola, maar verder niets. Ook geen enkele reclameborden langs de weg (uberhaupt geen borden ;) ), maar ook bar weinig auto`s, omdat de brandstof zo duur is.
Wat me ook heel goed is bijgebleven zijn de bezoeken aan El Nicho en de Sierra del Escambry..! Hoe fantastische was het wel niet om in oude Russische trucks dwars door het gebergte te rijden om vervolgens een hike te maken en bij elk poeltje met watervallen te zwemmen en van rosten in het water te springen..! Wat heb ik daar van genoten! :D
In Santa Clara zijn we bij het mausoleum van Che Guevara geweest en ook bij el Tren Blindado, ook erg bijzonder. Uiteindelijk aangekomen in Varadero dachten we te belanden in het Cancun van Cuba, waar de meesten wel even zin in hadden na zo`n drukke rondreis, maar niets was minder waar.. Varadero is zo lelijk, dat we haast geen stap buiten ons hotel en het bijbehorende strand hebben gezet..! En degene die wel de veelbelovende hop on, hop off tour hebben geprobeerd, hadden na 5 minuten al spijt..!

Ondanks Varadero was de rest van Cuba dus wel zeker zeer bijzonder, met toch best wel lieve mensen, prachtige lanschappen, een (oude) sfeer van heb ik jou daar en een groep die zich prima kon aanpassen aan de totaal niet-westerse dingetjes!
Cuba heeft me geraakt, en ik vind het heel fijn om te weten dat ik straks mn reis kan afsluiten in het land waar alles begon..!

Sorry dat ik niet eerder heb gemaild, maar het ot nam heus veel tijd in beslag en in Cuba is haast nergens (sowieso niet in elk hotel waar we overnachtten!) internet! En als het er al was, was het ontzettend duur en zeeeeeeeeer langzaam! Dat vernam ik wel van degenen die het wel hebben geprobeerd..! Duur wil zeggen, 5 euro per uur..!

Nu zit deze speciale Cuba studiereis erop (aaaaaaah!), maar vind het ook wel heel erg fijn om nu mn eigen weg te gaan..!
Samen met Yvette ben ik inmiddels in Playa del Carmen, Mexico belandt! En jeetje, wat een wereld van verschil! De veramerikanisering komt je vanaf het moment dat we gister het vliegtuig in Cancun uitstapten al tegemoet! Het is even heel wat anders, maar moet toegeven dat het stiekem ook wel weer vertrouwd aanvoelt..! Inmiddels zitten er zelfs al weer McDonald`s, bagels en een koffie van de Starbucks in mn buik..! Slecht he? ;)
Playa is het tegenovergestelde van Cuba lijkt het wel: hier is internet, alle spullen die je nodig hebt zijn weer te koop, het eten is heerlijk, er zijn overvolle (souvenirs en kleding)winkels, de verkopers kleven zo`n beetje aan je benen vast, omdat men drommels zo goed weet dat we wandelende kassa`s zijn, maar het ook even de perfecte plek om tot rust te komen: zon, zee, strand, leuke restaurantjes, gezellige barretjes en dat alles voor een heerlijk backpackersprijsje..!

Ik vermaak me dus opperbest, geniet van de tijd die ik nu met yvette doorbreng (het is heus erg gezellig!:D ), maar kijk ook uit naar de rest van Midden-Amerika..! We zullen sowieso Chitzen Itza en Tulum nog in Mexico bezoeken, maar eerst gaan we nog even genieten van onze welverdiende rust na een spetterde en drukke reis door Cuba..! :D

Hopelijk valt het weer in Nederland ook mee en gaat alles bij jullie zn gangetje!

Hoe is het in Deventer, Delfzijl, Breda, Groningen, Kroatie en hoe was het in Canada en Barcelona?!

Laat het me weten, vind jullie berichtjes lief! :)

Groetjes a todos en hasta luego!
Muchos besos,
Agnes! (inmiddels a.k.a. Smoes! ;) )

  • 11 Juni 2009 - 06:02

    De Boersmatjes:

    Hoi Aggie
    Wat fijn dat je het zo leuk hebt...en ja kan me nog van ons 2 daags bezoek aan Cuba dat het erg mooi was.
    Het weer hier is momenteel geweldig...NOT...het lijkt wel herfst wat een tropische storm haha.
    Nou doe de mexicanen de groeten en ga ze zeker in de toekomst weer bezoeken.
    Fijne tijd verder en voorzichtig aan he!!
    Dikke kus van de Boersmatjes

  • 11 Juni 2009 - 06:05

    Gerrike:

    Lieverd,

    Ik zat al in spanning af te wachten tot er een berichtje kwam van jou... Maar nu heb ik weer een super lange update van je....

    En zo te zien ben ik de eerste die je big story leest!! JOEPIE! HAHA.
    Anyway, mijn zusje is dinsdag (eergister) terug gegaan naar Korea. Een maand eerder dan verwacht maar zij zat echt niet lekker in der vel. Jammer... Dikke tranen uiteraard op schiphol... :-(

    Maar goed, we'll keep in touch!

    Dikke knuffel en kus

  • 11 Juni 2009 - 07:21

    Carola:

    Agnes! (of moet ik tegenwoordig Smoes zeggen?)

    Wat een geweldig enthousiast stuk heb je geschreven! Ik kan me helemaal voorstellen dat je die 9 dik hebt verdiend met je enthousiasme :) Hoorde al van Michiel dat de Cuba reis er bijna op zat en ik keek al uit naar je verslag.
    Het klinkt echt geweldig wat je allemaal al hebt gedaan en wat je nog gaat doen. Ontzettend veel plezier nog daar!!

    Liefs Carola (die stiekem wel een beetje jaloers is als ze naar een vertekende buitenwereld kijkt door al die regen op het raam....)

  • 11 Juni 2009 - 07:54

    Mama:

    Hè,hè, eindelijk een berichtje van Agnes.
    Fijn dat het daar allemaal, in jou taal te spreken 'super top is:-D'
    Geweldig dat jullie een 9 hebben gekregen,dat is zeker verdiend, en dat het verder reuze gezellig was, geloof ik graag, was ik maar weer die mug ;-).Geniet van je welverdiende rust, en kijk goed uit,we willen alleen maar leuke verhalen van je lezen, een hele dikke Kus XXXX
    heel veel liefs van je Mama en Hessel

  • 11 Juni 2009 - 08:47

    Annemarie Olinga:

    hoi agnes
    leuk dat je een mooie reis heb gehad door cuba en nu mexico en dan costa rica heel veel plezier nog en heelhuids weeer terug komen groetjes van annemarie olinga

  • 11 Juni 2009 - 16:23

    Koby:

    Hola siñorita Agnes
    cómo va con su
    wat een geweldig verslag heb je ons weer laten lezen,helemaal te gek
    ik kan me zo voortellen dat je het helemaal super vind,om het zelf mee te maken wat wel en wat zeker niet kan in Cuba je moet er geweest zijn om het te kunnen vertellen en vooral met een groep die zo ik uit je verhaal op maak ook nog goed met elkaar kan opschieten daar heb je mazzel aan er hoeft maar 1 bij zijn die buiten de boot valt en dat kan en belemmering zijn voor de hele groep ,nu ga je verder met je maatje best ook spannend om te doen,ik wens je een super tijd en pas goed op ekaar ,en lees graag je vervolg van je reis.

    hasta luego Koby

  • 11 Juni 2009 - 16:23

    Koby:

    Hola siñorita Agnes
    cómo va con su
    wat een geweldig verslag heb je ons weer laten lezen,helemaal te gek
    ik kan me zo voortellen dat je het helemaal super vind,om het zelf mee te maken wat wel en wat zeker niet kan in Cuba je moet er geweest zijn om het te kunnen vertellen en vooral met een groep die zo ik uit je verhaal op maak ook nog goed met elkaar kan opschieten daar heb je mazzel aan er hoeft maar 1 bij zijn die buiten de boot valt en dat kan en belemmering zijn voor de hele groep ,nu ga je verder met je maatje best ook spannend om te doen,ik wens je een super tijd en pas goed op ekaar ,en lees graag het vervolg van je reis.

    hasta luego Koby

  • 11 Juni 2009 - 16:24

    Koby:

    Hola siñorita Agnes
    cómo va con su
    wat een geweldig verslag heb je ons weer laten lezen,helemaal te gek
    ik kan me zo voortellen dat je het helemaal super vind,om het zelf mee te maken wat wel en wat zeker niet kan in Cuba je moet er geweest zijn om het te kunnen vertellen en vooral met een groep die zo ik uit je verhaal op maak ook nog goed met elkaar kan opschieten daar heb je mazzel aan er hoeft maar 1 bij zijn die buiten de boot valt en dat kan en belemmering zijn voor de hele groep ,nu ga je verder met je maatje best ook spannend om te doen,ik wens je een super tijd en pas goed op ekaar ,en lees graag het vervolg van je reis.

    hasta luego Koby

  • 11 Juni 2009 - 16:26

    Koby:

    sorry ging iets fout met het verzenden van daar 3x mijn reactie
    koby

  • 11 Juni 2009 - 16:45

    Marga:

    hoi Agnes

    Wat een verhaal zeg, en dan ook nog eindigen met een 9!. Het kan niet op.
    En dan na te gaan dat de wereld daar heel anders in elkaar steekt dan hier, zo zie je de verschillen. Maar dat merk jij genoeg op al je reizen.
    Trouwens leuke foto's heb je er bij. Denk om de ketting om je hals voor het toestel, haha
    Geniet er nog lekker van en we zijn heel benieuwd naar de rest van je verhaal

  • 14 Juni 2009 - 15:16

    Kristy:

    hé Agnes!
    wat fijn dat je mailde, zat toevallig me van de week af te vragen wat je site nou ook alweer was zodat ik eens kon kijken hoe het met je ging!
    maar ik heb me nu toegevoegd aan de mailinglijst dus kan ik je echt volgen!
    hier gaat het prima!
    niks veranderd lekker een ouderwets zooitje met een te grote afwasbelt!grrrr
    nee hoor...niks aan het handje!
    anouska is netjes en let goed op je kamer!
    florence was super...pff lijkt alweer eeuwen geleden!
    nou ik ga snel je verhalen lezen, ben benieuwd!
    veel plezier lekker genieten!
    kusss

  • 16 Juni 2009 - 03:25

    Sanne, Kaj, Tessa:

    Vanuit San Cristobal zeggen wij: smoooooeees criminal!

    Waar hangen jullie uit?
    Kus!

  • 17 Juni 2009 - 15:06

    Leonie:

    Hoi Agnes! Wat een mooie avonturen beleef jij zeg! Heel veel plezier en ik zal je volgen! Liefs, Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Havana

Agnes

Actief sinds 15 Aug. 2006
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 47790

Voorgaande reizen:

23 April 2011 - 07 November 2011

Voy a.. Peru!

10 Januari 2011 - 26 Januari 2011

Me gusta Peru!

12 April 2010 - 30 September 2010

Tijd voor een nieuw avontuur: voy a Barcelona!

18 Mei 2009 - 11 Augustus 2009

Cuba en Midden-Amerika!

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: